Missionen
Missionen den 17.-18. august 1943, som Lancaster JA851 deltog i, var en del af Operation Hydra, en storstilet bombekampagne rettet mod Peenemünde på Tysklands nordlige kyst. Peenemünde var på det tidspunkt Nazi-Tysklands vigtigste udviklings- og testcenter for avancerede våbensystemer, herunder V-2-raketterne, som blev betragtet som en potentiel game-changer i krigen på grund af deres evne til at ramme mål langt væk med stor præcision.
Baggrund for Operation Hydra:
- Formål: Missionen havde til formål at ødelægge de tyske raketudviklingsfaciliteter ved Peenemünde og forsinke produktionen og udviklingen af V-2 raketter, der kunne have truet de allierede styrker og civile mål i Storbritannien.
- Deltagende styrker: Operationen involverede en massiv styrke på over 600 bombefly fra RAF Bomber Command, primært Avro Lancasters, men også Halifax og Stirling bombefly.
- Strategi: Angrebet blev gennemført om natten for at minimere risikoen for allierede tab og maksimere overraskelseseffekten. RAF brugte også “Window” (metalstrimler kastet ud fra flyene for at forstyrre tyske radarsystemer) og droppede falske bombemål for at vildlede tyske natjagere og luftforsvar.
Selve angrebet:
- Angrebet blev opdelt i tre bølger, hvor de første to fokuserede på de boligkvarterer, hvor videnskabsfolkene og ingeniørerne, der arbejdede på raketprogrammet, boede. Den sidste bølge fokuserede på selve produktions- og testfaciliteterne.
- Operationen var i store træk succesfuld, idet betydelige skader blev påført forsknings- og udviklingsfaciliteterne samt boligkvartererne. Mange nøglepersoner, der arbejdede på V-2-projektet, blev dræbt, og produktionen blev forsinket.
Hændelsen
Den 18. august 1943 kl. 02.56.
Flyet var på vej hjem til England efter et angreb på Peenemünde, der var forsøgsområde for de tyske V2 raketter. Øst for Als blev flyet i stor højde fanget på radarskærmen i en tysk natjager af typen Messer-schmitt Bf. 110 fra Jagel ved Slesvig. Det lykkedes jageren at snige sig ind bag bombeflyet uden at blive opdaget. Fra en afstand af 50 m. blev flyet skudt i brand med en kort salve mod højre indermotor. Det ramte fly hvirvlede brændende mod jorden. Det kurede hen ad marken NV for Holm og fortsatte ca. 500 meter ud i vandet nord for Hellesgård, hvor det brændte i over en time.
F/Sgt. George B. Silvester la dræbt på marken ved Stenbæk. Han blev begravet som ukendt på kirkegården i Aabenraa den 21. august 1943.
P/O T. E. Tomlin blev fundet på stranden ved Holm en måned senere. Han blev begravet på kirkegården i Aabenraa den 20. september 1943. De øvrige besætningsmedlemmer har ingen kendt grav.
Øjenvidneberetning
Chresten Schultz var 26 år. Han så nedstyrtningen fra gaden uden for sit hjem i Holm. Han fortæller: “Vi stod en flok unge ude på gaden. En voldsom motor-larm fra mange fly fyldte luften. Der hørtes skuderi rundt omkring, og lyskasterne svingede over Flensborg. Pludselig hørte vi skudsalver over os lidt mod øst. Vi så lysspor, og et øjeblik efter så vi en voldsom ildkugle. Et firemotoret bombefly hvirvlede uhyggeligt hylende ned mod os med skrigende, løbske motorer. Et øjeblik følte vi, at flyet ville ramme os. Men det drejede af og passerede bag husene nord om byen. I over en time brændte flyet voldsomt ude mod vest”.